|

Документи

Документи

Календар

Черен календар на комунизма
Досиетата на кандидат-президентите: Красимир Каракачанов ПДФ Е-мейл
WHO IS WHO - Президент
Написано от Христо Христов   
Четвъртък, 20 Октомври 2011 17:25

Сайтът Държавна сигурност.com представя досиетата на кандидатите за президент, разкрити като сътрудници на бившата ДС.

Целта е чрез публикуването на документите онлайн преди вота на 23 октомври 2011 г. гражданите, които се интересуват, да добият представа за някои от зависимостите на кандидатите в миналото, които са спестени в техните биографии.

22 години след промените за първи път медия предлага възможност на гражданите преди избори да се запознаят онлайн с досиета на участници в изборна надпревара.

 

Досието на Алексей Петров е публикувано от Държавна сигурност.com още преди той да се кандидатира за президентските избори през 2011 г. Макар и да не са изложени всички документи, неговото кадрово дело на служител в Милиционерския батальон през 80-те години, водещ се на щат към Шесто управление на ДС, е представено обективно и може да бъде прочетено тук.

Материалите за агентурното минало на Венцислав Йосифов могат да бъдат прочетени тук.

Настоящата публикация представя досието на Красимир Каракачанов (1965). Той е завършил Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност „История” през 1990 г.

.

 

Председател е на ВМРО – Българско национално движение (ВМРО-БНД). Бил е народен представител в 38-то Народно събрание с листата на ОДС. Тогава е член на Комисията по национална сигурност. Преди парламентарни избори 2001 г. напуска коалицията ОДС. ВМРО-БНД, заедно с движение "Гергьовден" участва на изборите, но не успява да влезе в парламента.

През пролетта на 2005 г. ВМРО влиза в предизборна коалиция Български народен съюз (БНС), заедно с БЗНС-НС на Анастасия Мозер и Съюза на свободните демократи (ССД) на Стефан Софиянски. БНС влиза в парламента с 13 депутата, между които и Красимир Каракачанов.
Той беше огласен от комисията по досиетата още през 2007 г. при проверката на народните представители, като агент „Иван” на Шесто управление на ДС за борба с идеологическата диверсия, вербуван през 1989 г.

За първи път неговата принадлежност към Държавна сигурност стана известна през май 2006 г., малко след скандала с изваждането на досиетата на група журналисти от тогавашния министър на вътрешните работи Румен Петков. Разкриването му става в резултат на отговор на министър Петков на въпрос на журналиста Николай Бареков за общо 47 водещи политици и духовници. Съдържанието на документите за Каракачанов тогава не са огласени. След разкритието Каракачанов заявява, че той е бил причислен към Трети отдел на Шесто управление, който се е занимавал с Македонския въпрос и че и може да се подпише под становищата, които е писал тогава.

Досието му разкрива, че интересът на Шесто управление на ДС към Каракачанов датира от февруари 1989 г. Тогава той е студент ІІІ курс в университета и е на 24 години. Първоначално е воден като кандидат агент под псевдонима „Дончо”. В това си качество с него са осъществени 5 срещи, на които той е предал 4 донесения. В една от справките е посочено, че кандидат агентът има положително отношение към органите на ДС.

Каракачанов е вербуван на 11 май 1989 г. , като вербовката се извършва в хотел „Родина”. Използван е по линия на „промакедонския национализъм”. В материалите по делото му се съдържат агентурни сведения, включително и собственоръчно написани още като е бил кандидат агент „Дончо” и след това под псевдонима „Иван”. Каракачанов е предавал информация до декември 1989 г. Досието му не съдържа данни кога точно е преустановена работата с него.

Делото е оформено едва през август 2007 г. Това е в нарушение, както на инструкцията за оперативния отчет на Държавна сигурност, така и на инструкциите за оперативния отчет на съвременните служби. От номерацията на страниците в делото личи, че материалите в него са били пренареждани.

 

Архивните документи се публикуват със заличени данни на т. нар. трети лица, съгласно изискванията на Закона за разкриване на документите и за установяване на принадлежност на български граждани към ДС и РУ-ГЩ на БНА.

 

 

Коментари 

 
+6 #11 Христо Христов 2011-10-30 09:50
Svetlan, изглежда сте пропуснал да прочетете секцията "Системата ДС" и рубриката в нея "ПГУ".

В този сайт има толкова информация за историята и дейността на ПГУ, колкото никъде другаде. Уверявам ви.

Да твърдите, че никой не се занимава с ПГУ или ВГУ, просто не е вярно.

Сайтът тепърва ще попълва с документи и материали дейността на всички основни структури на ДС, както и такива за агентурния й апарат и оперативния й отчет и не на последно място за взаимодействиет о й с КГБ и другите репресивни служби от страните от бившия Източен блок.

За пореден път се убеждавам, Svetlan, че не сте добре запознат с дейността на комисията по досиетата. Ще го кажа с едно изречение - настоящата комисия не само отсрами всички предишни, но и до голяма степен компенсира загубеното време от 1997 г. до 2006 г.

Не съм съгласен и с примирението от вашите коментари, че нищо не може да се направи и че политиците ни били виновни за всичко.

Вина за повечето проблеми, свързани с комунистическот о минало и влиянието му днес, носи и обществото, и всеки един от нас.

Нека да бъдем и самокритични, защото много лесно е да се хвърлят обвинения срещу политиците.

Нека по-често си задаваме въпроса: какво направих аз, за да се промени тази страна, преминала през комунистически режим?
 
 
+1 #10 svetlan 2011-10-30 02:21
Още нещо,когато се работи по материя,която е била секретна,изслед ователите имат задачата да покажат и докажат някаква научна цел. За да се харчат толкоз пари за Комисия,толкова години,да се обработва тази информация,пове че от убедително е,че са поставени някакви цели,които касаят народа.Архивите на комунистическат а репресивна машина са крити от хората,по съвсем сериозни мотиви. При комунистите няма нищо случайно. Няма по-хитри и лукави от тях. Добре,те са крили своите действия,за да не се разберат от хората. А защо сега се крият,нали не искате да кажете,че всичко е достъпно и всички мизерии на тези престъпници са достъпни за прочит. Хора като Вас и Комисия като тази,би трябвало да имат научни цели,научни методи,научни стойности,които да приложат и после всеки да направи изводи,вкл. и Комисията. Иначе тази обработка на архивите на бандитите може да се върши от обикновени архивари. Най-елементарния архивар може да обработи тази информация и да я сортира,безприс трастно. Но при комунистическит е архиви,ако някой не е техен човек,или обикновен служител,не може да се постъпва така. А по начина,по който постъпихте Вие,когато написахте книгите си за убийството на Г.Марков и другите издевателства на комунистическта сган.Плюс това,твърди се,че Комисията била "обществена".Ако е обществена,дейн остта й трябва да има обещствена стойност и полза. Поднасяне на суха информация,карт они,справки,дон есения и др. съвсем не означава борба срешу комунистическия гнет. Да,страшно е да се бори някой срещу комунистите,но нима на Георги Заркин не му е било страшно? Вие четохте ли документите по неговия случай. От затвора,един 28-годишен човек да пише Открито писмо до министър-председателя(ди ктатор) на комунистическа България и да назовава нещата с истинските думи,за това се иска безпределна смелост и достойнство. Дори морална лудост. Да,ама колко са били такива като него????????? Затова комунистите го убиват...Извод:или някой,който негодува срешу комунистите трябва да се бори срешу тях ,или въобще да не се занимава с тях.
 
 
+1 #9 svetlan 2011-10-29 15:52
Вие не знаете,че комунистите сa измислили тази фраза "младите хора",защото сте сравнително млад,но я обърнете страниците на сп."Политическа просвета " и документите на ДКМС от 70-тте години. Събрания,конгер си,лозунги,реше ния,обещания,пл анове,соц.суревнование ,младежки лагери(бригади) и др."Младото поколение,млада та гвардия,младите продължители на делото на партията,наслед ниците на калената в борбата срещу капитала БКП...." това непозната фразеология ли е за Вас,по-младите.Тогавашните млади комунистчета,се га са изпечени комунистически функционери,кои то са залели цялата страна с комунистическа пропаганда.Добре,полицейск ите архиви са отворени,а съдебните и те ли? Питах Ви за делаата от съдебните процеси срещу комунистическит е бандити през 1942г,разсекрете ни ли са? Не отговаряте,Ваше право е,разбира се....Тезата ми за състава на Комисията се базира на Вашите ионтервюта с членовете на тази Комисия. Здавате едни нежни,плахи въпроси,отстран и-отсрани,а пък интервюираните се свиват да говорят с езика на истината,мънкат ,увъртат,но никой не казва ясно и твърдо какви са изводите. Съдбите на хората,доноси,и здевателства,по стардали,интерн ирани,затворени ,но няма сериозен материал. Ако се разкриват едни архиви,няма защо те да бъдат преглеждани от Комисия.Навремето ,комунистите като ни съсипваха,да не би предварително да са създавали комисии.........? Вадят се архивите,правят се копия,разполага т се в зали за четене и който иска да чете. Там задраскали с фломастер,някъд е липсват страници,а за най-голямата мърсотия в ПГУ и ВГУ никой не говори. Шесто,та Шесто и всички се юркат към това прословуто Шесто. Ами Първо? Там какво,няма ли да работи Комисията. Говорите за закона,ами точно този закон покрива мърсотията. 22 години комунистическит е мърсотии все още не са достъпни напълно ,ами да минат още 22г. Тогава нито млади няма да се интересуват,а старите ще сме на небето. Илия Минев бил остранен,ами ще е отстранен разбира се,след като СДС е комунистическо творение. Ама кой ти знаеше тогава.А с филми и комисиии борба срещу комунистическия гнет не се върши. Една дейност има съответни цели. Получил се диалог между посетителите на филма,добре и какво от това,комунистич еската върхушка си е пак на мястото. Утре и да се правят всеки ден премиери,пак същото ,по телевизията антикомунистиче ски филми не се пускат.
 
 
+2 #8 Христо Христов 2011-10-29 09:28
Аз пък не знам комунистите да са измислили точно тази фраза.

Но, svetlan, много се радвам, че поне от сайта сте разбрал, че полицейските архиви в периода 1923 г.- 9 септември 1944 г. са напълно достъпни. :-)

Не пропускайте публикациите в рубриката "Архиви", защото ще сте още по-осведомен за възможността за отварянето и ползването на документи от миналото на България.

За съжаление истинските антикомунисти, като Илия Минев например, бяха много бързо изтикани и изолирани след 10 ноември в периферията на политическите процеси.

Тезата ви за състава на комисията по досиетата би била много полезна и актуална, но ако сте я казал на глас публично преди 22 години.

Няма как да абсолютизираме представата си за някои процеси, първите етапи от които вече са отминали. ;-)

Няма как да видите младите хора, ако не посещавате събития, свързани с комунистическот о минало. Например в сряда на премиерата на филма на германската телевизия RTL в Гьоте-Институт в София беше пълно с млади, мислещи хора. Задаваха много точни и актуални въпроси и се получи много хубав диалог с хората от поколенията, които са преди тях. :-)
 
 
0 #7 svetlan 2011-10-29 06:06
Фразата за "младите хроа " беше измислена от комунистите,в унисион с "новите хора, новото мислене,новия живот,новото бъдеще...". Възрастта е биологичен признак и няма нищо общо с историята,истин ата,документите и др. И никой не може да определя кой е млад и кой не е млад. Този фактор е неприложим към сериозните неща в живота.
Искате да кажете,че архивите по следствените и съдебните дела срещу комунистическит е терористи през юни-юли 1942г. са напълно разсекретени??? Икате да кажете,че самопризнанията на Радойнов и Вапцаров са напълно свободни за четене? Сигурен ли сте?Да,твърде е възможно мненията ни да са различни по дадени въпроси. Но все пак една истинска Комисия за разсекретяване на архивите на ДС по всички параграфи трябва да се състои от абсолютни антикомунисти в исторически,мор ален и философски план. Имайки предвид,че България е все още комунистическа държава,не би могло да се допусне,че комунистите ще работят срешу своя бандитски "аторитет".Просто това не е възможно. Декомунизация се извършва от антикомунисти,б олести се лекуват с лекарства,една студена стая се отоплява чрез топлина,друга-топла се охлажда с вентилатор ,или климатик,това са нещата в живота. Не може една комунистическа държава да работи срешу себе си. Не може една държава да не е комунистическа, а чрез Върховен Съд да провъзгласява за законно наличието на паметници на армия,която е напданала и окупрала нашата страна. Нормални хора и нормални страни(държави) не строят паметници на агресори,нормла ни хора не се кланят пред чужди оръжия и ботуши... Ама Г-н Христов,поне Вие,знаете ли ги тези работи,или не ги знаете? Ако някой иска да победи комунистическат а демагогия и лъжи,той трябва задължително да бъде истински достоен човек-антикомунист.Ама,то, такава наивност не се среща никъде. Времето лети,нещата се втвърдяват,кому нистическит е власти,включите лно и сегашните, съсипват хората с комунистическат а пропаганда по всички държавни и частни радиа и телевизии,а Вие говорите за "младите хора". Дей ги тези "млади хора",с какво се занимават, борят ли се срещу лъжата? Гледате ли какво правят "младите водещи" по телевизиите-пълни майнуни са,крещат,разма хват папки и тетрадки,съблич ат се като за кастинг,говорят на отвратителен жаргон,цвилят като [censored]и и др. Ама,моля Ви,се,какви са тези "млади хора",Г-н Христов?
 
 
+1 #6 Христо Христов 2011-10-25 10:04
Няма никакво разделение между отделни хора или общности. Това че приоритетно гледам на по-младите поколения е цел, обвързана с моя личен стремеж те да имат алтернативни източници в интернет, откъдето да набавят обективна информация за комунистическот о минало и репресивния апарат на БКП.

Голямата битка, ако мога така да се изразя, е за младите хора. Колкото повече имат реална представа за станалото в периода 1944-1989 г., толкова по-малко ще бъдат манипулирани.

А мястото откъдето могат да почерпят достоверна информация и знание са архивите.

Затова една от основните разлики на сайта Държавна сигурност.com и останалите медии е, че тук се публикуват документи на ДС и за ДС, както и на БКП онлайн.

Моето мнение за дейността на комисията е различно от вашето, svetlan. Сигурен съм, че ако сте запознат със закона за досиетата, ще имате по-добра представа.

Паралелът с дейността на предходните комисии, за които може да прочетете в сайта, също е показателен и в ползва на настоящата комисия.

Отделен е въпросът какво може да се промени в посока подобрението на законодателство то.

Архивите отпреди 9 септември 1944 г. са напълно отворени и може да ги ползвате в Държавна агенция "Архиви".

Колкото до българските архиви в Русия, участвал съм в гражданската инициатива за връщането им и съм писал много преди тя да стартира в края на 2007 г.

Това, че политиците ни от всички мнозинства не са отстоявали националните интереси по този въпрос и защо не са го правили, е показателно за това каква държава сме.

Затова в сайта съществува специална рубрика за гражданската инициатива за връщането на българските архиви, благодарение на която беше задействана процедура.
 
 
+1 #5 svetlan 2011-10-25 04:02
Г-н Христов,защо говорите за "младите хора".Не бива да има никаква сегрегация по никакъв признак-млади,стarи,пен сионери,служещи ,работници,селя ни,спортисти,ма шинисти и др. Една кауза е кауза,когато е насочена към всички. Действително добре сте формурирал целите,но същината на работата на ДС,засега е извън досег. Т.нар.декомунизация съвсем не е извършена,дори не е започнала. Комунистите,вкл ючително и сегашните комунистически власти все още не са разсекретили голям обем информация,коят о е образувана преди преврата на Девети. Отделно тази,която е открадната от Съветите,която Вие така неточно и странно( дори умилително и оневиняващо) наричате "изнесена от Москва".Нищо подобно,тя е открадната занесена в Москва и Подолск от съветските окупатори.Тези гадове няма да ни върнат най-интересните архиво,в това бъдете абсолютно убеден. Докато не се постави въпроса на съвсем високо ниво,дори пред междунар. Съд. Съветско-руските комунисти не са лесни за диалог и сътрудночество. Това са пълни мизерници. Нали виждате какви архови са върнали-н ащаба на Войската,които нямат никаква стойност.
 
 
+3 #4 Христо Христов 2011-10-22 16:24
Целите са посочени с първата публикация в сайта - desebg.com/.../...

Съгласен съм, че твърде малко се знае за цялата дейност на ДС. За това има много причини - и политически, и причини в самото общество, и не на последно място от продължаващите зависимости на досиетата и комунистическот о минало.

Затова е и този сайт.

Мисля, че нещата обаче не трябва да се свеждат до това да се задават въпроси кой се интересува от дадено досие или не.

Сигурен съм, че има доста хора, които се интересуват, още повече че за първи път преди избори се публикуват документи за миналото на хора, които са го спестили в официалните си биографии, а желаят да управляват.
 
 
+3 #3 svetlan 2011-10-22 16:01
Г-н Христов,има нещо съмнително в цялата дейност по разкриване на агентите на ДС. Както се вижда от материалите-картотека,лит.дело,оперативно дело и информацията на агентите,няма нищо интересно,нищо заинтригуващо,н ищо,което да разобличава целите и дейсността на ДС. При това,всичко се прави на порции. Някои ги защитавал закона,други са починали и пр. Интерес представляват структурат на ДС,мкоято е известна,както и по Ваши материали. Кой и как е ръкводил ДС,какви задачи са поставяни на ДС,как са реализирани,как ви доклади за реализацията са правени,каква е оценката на ръководтсовто на управления,отде ли,отделения. Каква е всъщност вашата цел и тази на Комисията? Да се пускат в обръщение материалите от последното ниво на работешщите за ДС,сиреч агентите. Особен интерес е ПГУ и ВГУ. Досега не се показва как ДС съсипа бългаската дъжавност,как изби толкова хора,процеси,из селвания,омърси всичко в страната. Какво го интересува днешния гражданин с кого е говорил Кар-нов и информацията му е толкова елементарна,че не си залсужава да си губите времето. Или намирайте сериозни материали,или не знам какво да кажа. Да,Вие сте журналист,но все пак какви са целите Ви все пак,ако може.
 
 
0 #2 Христо Христов 2011-10-22 15:38
Уважаеми toross, като бивш депутат от СДС от Пловдив вие знаете повече за хората, които са влезли във властта след промените от този регион.

А също така, като човек, който проучва досиетата, знаете, че много архиви са унищожени през 1990 г. при чистката, наредена от министъра на вътрешните работи ген. Атанас Семерджиев.

Да не говорим за прикриваните досиета при следващите политически мнозинства.

Знаете, че аз като журналист, спазвайки закона, мога да публикувам документите само за обявените от комисията по досиетата лица.

Тъй като лицето, за което поставяне въпрос и предоставяте линк, не фигурира сред имената на кандидат-президентите с досиетата, няма как да сайтът да публикува документи от архивите на ДС за него.

Използвам случая да ви благодаря за трайния интерес към темите, свързано с минатото и определени политически процеси след промените, както и за силната гражданска позиция, която изразявате!
 

За да публикувате коментари, трябва да сте логнат в сайта с избраните от вас потребителско име и парола

FacebookTwitter
Google BookmarksLinkedin
MySpaceRSS Feed

Регистър

Виртуален музей

Виртуален музей на българския комунизъм

Коментарно

Коментарно

Библиотека

Библиотека

Речник

Коментарно
Програма достъп до информация
Декомунизация
Христо Христов